Geocaching

A Geocaching egyszerű elgondolás, de nagyszerű tevékenység. Egyesíti magában a műholdakon és interneten alapuló csúcstechnológiát a túrázással, környezetünk felfedezésével. További részletek: www.geocaching.hu

www.idokep.hu

Időjárás előrejelzés

2016. augusztus 13-19. Hévíz

2016.10.11. 10:03 | csk1 | Szólj hozzá!

Az idei nyaralás végül elvitt minket Hévízre. A környék még felderítetlen ládász-szemszögből, és nem is volt még támaszpontunk a közelben. És a tó is érdekelt bennünket, bár van különbség a víz szeretetének mértékében. Hévízen támaszpont a Panoráma hotel, nagyon közel a tóhoz. Az első probléma a parkolás. Hévízen nagy a forgalom, és kevés a parkolóhely, különösen az ingyenes. A hotelnek sem nagyon van, néhány mélygarázs hely akad, és ajánlják a közeli (persze!) utcákat. Jó messze sikerül parkolni, aztán kicsit közelebb is találunk helyet, és olyat, ami kiesik a legnagyobb forgalomból. Azért mindig jó kis séta a kocsihoz eljutni. A szoba rendben van, mérete a megszokott, a fürdőszoba felújított, a tévé kicsit zöld, de nem tévézni mentünk. Bár az olimpia azért folyton ment, amikor éppen a szobában voltunk. Az ellátásra sincs panasz, a reggeli kiadós és választékos, itt az érdekesség a minden reggeli tejbegríz (végül még ízlett is) és a reggeli részeként adott jó zsíros falatok, egyik reggel például körömpörkölt (na ezt nem bírtuk megkóstolni reggel hétkor). Ebédre levesbüfé van, ami kétféle levest jelent és a reggelihez adott péksüti maradékát. Talán kétszer érjük el, egyébként nem nagyon vagyunk délben a szállóban: a levesek jók, a péksütik kifejezetten finomak - a levesbüfét jó ötletnek tartjuk. A vacsora ismét csak változatos, mindig van hal, többféle húsos étel, köretek - tudunk válogatni. Miután söröket rendelünk a vacsorához, a pincérek is elfogadhatóan udvariasak. Bár van olyan is, akivel régi ismerősként beszélgetnek, egyértelmű jelét látjuk a vendégek visszajárásának. A vendégkör egyébként nem rossz, király érzés a legfiatalabbnak lenni - az átlagéletkor nem kicsit magas. Azért is lehet, mert a szálló közvetlen összeköttetésben áll a hévízi reumakórházzal, annak fürdője a wellness. Hideg és meleg medencék, pezsgőfürdő, úszógép, gyógyvíz, minden van. Ki is használjuk rendesen, amikor esős nap ér el bennünket, délelőtt és délután is megyünk. A hotel bárjában minden délután élőzene, "az úri közönség táncol". De tényleg. Mindenki szépen kiöltözve, és nagyon érzik a ritmust.

Egyébként a tó a nagy szenzáció, többször megmártózunk, körbeússzuk. Na nem teljesen, mármint nem teljesen körbe és nem teljesen úszunk. Kölcsönzünk mentőövet, Polifoamot vagy igazi régivágású autóbelsőt adnak, ha kérünk, és azzal lebegünk, evickélünk. Néha még el is fáradunk.

A tó mellett a másik nagy élmény a segway túra. Felkészülés alatt már olvastuk, hogy van, mindenképpen ki akartuk próbálni, kerítettünk is rá sort. Feliratkoztunk a Turinform irodával szemközti babaruha boltban, aztán egy német házaspárral és a vezetővel ötösben egy jó órát csavarogtunk Hévízen és körülötte. Drága, de nagyon megéri. Kezdetben izgalmas, mert teljesen hihetetlen, hogy sikerülhet irányítani a fizika minden törvényével ellenkező szerkezetet, aztán viszont nagyon hamar élvezetes. Amikor indulás előtt látjuk az előttünk visszaérkező csoportot, a jócskán nyugdíjasok cikáznak mint a villám, egyrtelmű volt, hogy mi sem futamodunk meg. A kiképzés rövid, és pár perc múlva mi is szlalomozunk, cikázunk, Először a túristák között az utcán, aztán az erdőben, terepen, aztán a korlátozást eltávolítva teljes gázzal egy kihaltabb részen, aztán ismét a városban és erdei utakon. Sajnáljuk, amikor vége, nagyon élveztük.

Hévízen klasszak még a cukrászdák, van egészen drága, de nagyon különleges dolgokkal teli hely is (a limonádét is komolyan veszik itt: gyümölcsdarabokkal teli, hűteni jégkockák helyett fagyasztott dinnyegolyók!), de a szállodával szemközti kis étterem cukrászdája is teljesen rendben van. Kóstolgatunk.

Rendszeresen van Hévízen teremlői piac, természetesen ezt sem hagytuk ki. A környező településekről is jönnek a kistermelők, és a túristák mindent megvesznek. Tényleg hatalmas a tolongás. És nemcsak termelői piac volt, hanem régiség és miegymás vásár is, sok csodát láttunk, de biztosan van rá kereslet.

Azért ládáztunk is

Odafalé menet kinéztünk pár ládát, ha időt kellene tölteni - mert az indulást koraira vettük, hogy elkerüljük a csúcsforgalmat. Aztán csak egyet keresünk meg, de azt nem akartuk kihagyni, ha már erre jártunk. Hamar ideérünk egyébként, Rejtő-könyvet hallgatunk, az autópálya így nem unalmas, jókat rötyögünk.

Teológiai alappontok Somogyvámoson (GCSVAM)

Szélesség N 46° 33,390'
Hosszúság E 17° 40,683'

Magasság: 180 m
Geoláda típusa: Multi geoláda (1H+1V)

Krisna völgy érdekelt minket, itthon rendszeres fogyasztói vagyunk az ételeiknek, úgy képzeljük itt valami szuper-govinda menüt fogunk találni. Szóval az ebédet is ide időzítjük, de azért jól szétnézünk. A faluba érve máris látunk indiai öltözetű embereket, el sem lehet téveszteni.Leparkolunk, először majdnem nagyon messze, aztán a főkapunál. Belépőt veszünk, elefántot nézünk, mosdóba megyünk, aztán igyekszünk, hogy elérjük a következő idegenvezetést, Abból sok mindent nem tudunk meg, kicsit mesél a fiú, kicsit énekel, megnézhetjük a szentélyt, aztán szétszéledhetünk. Megnézzük az ajándékboltot és a könyveket, de jobban érdekel bennünket a kert, ahol szenzációs dolgokat látunk, ismert és ismeretlen zöldségek, fűszerek, üvegházban és szabadon. És virágok a szentélybe. Kedvesen magyaráznak, ha kérdezünk, látjuk a hatalmas raktár-pincét is, tetszik. Megnézzük a teheneket is, jó dolguk van, persze könnyű nekik, szentek. Látunk pici bocit, öreg marhát, tényleg jól élnek. Örökbe is lehet fogadni őket, akinek ehhez lenne kedve.

Aztán megebédelünk - ez nem akkora élmény, mint vártuk. Mintha az itthoni éttermük ügyesebb lenne, de mindenképpen több mindent és változatosabban föznek. Egy leves (dahl) és egy főétel van (sabji).

A második pont a falu szélén, a kukoricásban egy közpékori templom maradványa. Vajon direkt építették olyan messze, vagy a falu elköltözött?

"Kék" templom - Hévíz (GCKTH)

Szélesség N 46° 47,441'
Hosszúság E 17° 11,119'

Magasság: 135 m
Geoláda típusa: Hagyományos geoláda

Hévízi séta alkalmával a parkoló autónkra is ránézve legalább, begyűjtjük a ládát. A séta során pokemonokat is keresünk, viszont hasznos a séta, ekkor fedezzük fel az új, nyugisabb parkolóhelyünket, át is állunk rögvest.

Zala-szigeti romtemplom (GCKHKN)

Szélesség N 46° 49,285'
Hosszúság E 17° 6,712'

Magasság: 120 m
Geoláda típusa: Hagyományos geoláda

Egyik nap a környék ládáinak akartuk szentelni az időt, kinéztünk pár körutat, az észak felé induló lett végül a befutó. Ijedtséggel indul az út, a kocsi motorellenőrzés-lámpával indul. Újraindításra sem alszik ki, végül harmadszorra már igen. Na ez okoz némi idegességet. Figyeljük a jelenséget, a motor működését, de semmi gondot nem tapasztalunk, ennyiben marad az ügy, épségben haza is hoz bennünket a kocsi. Na de az első megálló nincs is messze, Kehidakustány mellett megyünk el, falu széli csapáson autózva, inkább ösvény mint út, de elvezet a falu széli erdőhoz, aztán a kis tisztáshoz. Rengeteg szúnyoggal küzdve gyorsan megkeressük a ládát, aztán figyeljük, beindul-e rendben az autó - igen, és nem ég a motorellenőrzés-lámpa sem. Hurrá!

Nemesbüki kőhíd (GCNbk)

Szélesség N 46° 49,605'
Hosszúság E 17° 8,516'

Magasság: 221 m
Geoláda típusa: Hagyományos geoláda

Út közben egy kis kőhídnál allunk meg, amiről közel lépve derül ki, hogy nem is kicsi: kész viadukt.

Sztupa (GCSZTU)

Szélesség N 46° 53,882'
Hosszúság E 17° 13,132'

Magasság: 320 m
Geoláda típusa: Hagyományos geoláda

A Tari Buddhánál jártunk már korábban, nagyon tetszett, nem is kérdés, hogy megnézzük a sztupát Zalaszántó mellett. A földút felkanyarodik a hegyre, lehetne menni jó zarándokként gyalog is, de egészen a közelben van a kényelmes turistáknak parkoló. Mi itt állunk meg, aztán körbejárjuk a sztupát, felmászunk Buddhához, követve a haladási irányt a három emeleten. Gyújtunk egy füstölőt, növeljük a világosságot a világban és kap tőlünk egy csapást a sötétség. Csinálunk pár fotót, majd megnézzük a meditációs helyet. A telefon természetesen épp az elcsendesülés helyén szólal meg, szerencse, hogy éppen senki nem meditál. De jó hírt kapunk a másnapi segway túránk szervezője értesít, hogy minden rendben. Megkeressük a ládát, ami a közelben az erdőben van, az út mellett mindenfelé buddhista kőrakások kíséretében.

Sümeg szíve (GCSUMI)

Szélesség N 46° 58,823'
Hosszúság E 17° 16,964'

Magasság: 192 m
Geoláda típusa: Hagyományos geoláda

Irány Sümeg, ahol szintén a ládázás hobbi kitörése előtt jártunk. Most főleg ládákért megyünk. És a szokásos frissítésért, ami már nagyon esedékes. A sztupánál csak két ajándékbolt van, nem úgy mint Tarnál, szóval keresünk az interneten egy lehetséges helyet. Sümegen sok cukrászda nincs, amit ajánlanak hamar megvan. Süti, kóla, mosdó, aztán irány a vár. Megállunk a Várdomb alján, a templom mellett, amelyben már régebben olvasgattuk a csodák leírásait, homályosan rémlenek a történetek, most sem rosszak. Itt meg is van az első láda.

Sümegi vár (GCSMGV)

Szélesség N 46° 58,987'
Hosszúság E 17° 16,955'

Magasság: 243 m
Geoláda típusa: Hagyományos geoláda

Felsétálunk a dombon, a várfal tövében, sziklák alatt keressük a ládát, nagy a forgalom, pár mugli bunkónak néz bennünket, azt gondolják nem vagyunk képesek az úton lemászni a várból, hanem a domboldalt rongáljuk. Nem magyarázzuk el, mit is csináltunk a sziklák alatt. Viszont az ég kezd beborulni, sietünk, nehogy megázzunk. Nem is lesz gond, hazaérünk a rossz idő előtt, bár az végig ott a hátunkban. A délutánt inkább a fedett wellnessben töltjük, látjuk, ahogy kint szakad az eső. A meleg vizű medencéből nézve kifejezetten kellemes.

Római kori romok - Hévíz (GCRkr)

Szélesség N 46° 48,133'
Hosszúság E 17° 11,567'

Magasság: 117 m
Geoláda típusa: Hagyományos geoláda

Egy másik körutat úgy terveztünk meg, hogy elérhető legyen biciklivel. Nem hozzuk a sajátunkat, kölcsönözni akarunk. Van több opció is, mi kipróbáljuk a Hévíz-kártya kiváltásával elérhető közösségi kerékpárt, amit utcai automatákból lehet megszerezni a kártyánkkal. Ha beválik, hosszabb túrán is törjük a fejünket. A dolog működik, de a hosszú túráról hamar lemondunk: a kölcsönözhető kerékpár nehéz, mint a beton, a fékek fognak is, nem is, a váltók sem eléggé hatékonyak. Szenvedés a tekerés, de felszuszogunk a romokhoz, megkeressük a ládát, megcsodáljuk a dog szobrot.

Egregyi templom (GCegrk)

Szélesség N 46° 48,524'
Hosszúság E 17° 11,330'

Magasság: 170 m
Geoláda típusa: Hagyományos geoláda

És ahogy elindulunk a következő célhoz, meglátjuk az emelkedőt. Aminek nem vágunk neki az eddigiek után. Szerencsére éppen van egy automata a közelben, leadjuk a biciklit és sétálunk felfelé. Pincesor mellett vonulunk el, látunk kiscicát, kapatos pincetulajt, gyümölcsárus standot. A templom a temetőben áll, pici, hangulatos. A láda szokás szerint távolabb, az erdőben van elrejtve, ahol persze a gps nem látja a műholdakat, nehézkesen találjuk meg a célt. A szélső házban lakó kutyát nagyon érdekeljük, elkísér és ijesztget bennünket. Visszafelé sétát választunk a hotelig, nincs kedvünk több biciklizéshez. Visszafelé azt figyeljük, hány ház kiadó - gyakorlatilag mind. Rengeteg kis panzió és fizetővendég-szállás, nagyon sok orosz vendég.

Keszthely (GCKESZ)

Szélesség N 46° 45,536'
Hosszúság E 17° 14,524'

Magasság: 120 m
Geoláda típusa: Multi geoláda (5V)

Egy napot Keszthelyre is szánunk. Öt állomásos multiláda, a kastélytól a múzeumig, útba ejtve a mólót is a Balatonparton. Út közben átvesszük a kis hangszórót, amelyet egyik este vettünk online, hogy jobban halljuk a hangoskönyvet, aztán megkeressük a sokak által ajánlott rétesezőt a kastély mellett. Sikerül a macskaszittereknek venni egy kis emléket, egy nagyon beszédes ásványékszer-árus hölgy boltjában. A parton leülünk és rengeteg pokemont fogunk. Aztán visszatérünk a támaszpontra, hogy még kihasználjuk a délutánt, és lemenjünk a tóra fürdeni egy sort.

Hévizi úszás (GCHevu)

Szélesség N 46° 47,281'
Hosszúság E 17° 11,635'

Magasság: 112 m
Geoláda típusa: Multi geoláda (1H+3V)

Ez a láda trükkös: a tófürdő területén van, a kerítésen belül, a tavat körülúszva kellene teljesíteni. De a pontok talán kívülről is láthatók. Na mi körüljárjuk kint, nyomozunk bent, és így is csak nagy nehézségek közepette lesz meg. A leírás szerintünk már nem passzol a valósághoz.

Hévizi csobbanás (GCHevi)

Szélesség N 46° 47,160'
Hosszúság E 17° 11,284'

Magasság: 156 m
Geoláda típusa: Hagyományos geoláda

Kétszer is keressük ezt a ládát, pedig ez van a szállásunkhoz leginkább közel. Először iszonyatos szúnyogtámadás futamít meg bennünket, másodszor nem is megyünk be a bozótba, inkább a pótjelszóval próbálkozunk. Szerencse, hogy volt ilyen.

Hazafelé némi kitérő, Bakonybél felé. Feltankolunk apátsági likőrökkel, a bencés szerzetesek nagyon értik a főzését, a gyógynövényeket itt termesztik a kertben. Ha tehetjük veszünk, kár, hogy csak itt kapható. Lettek új ízek is, a klasszikus mellett ezekből is veszünk. És már van az apátságnak háromféle kézműves söre is, na ebből is veszünk. Természetesen nem maradhatott ki Zircen a világ legnagyobb képviselőfánkja sem.

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.