Geocaching

A Geocaching egyszerű elgondolás, de nagyszerű tevékenység. Egyesíti magában a műholdakon és interneten alapuló csúcstechnológiát a túrázással, környezetünk felfedezésével. További részletek: www.geocaching.hu

www.idokep.hu

Időjárás előrejelzés

2016. december 31. A Szamos mentén

2017.01.16. 12:32 | csk1 | Szólj hozzá!

Az év végi ünnepek környékén már hagyományos kirándulásunkat idén éppen szilveszteri elfoglaltsággá tettük. Ezzel elintéztük azt is, hogy az éjfélváró buli előtt ne legyünk túl pihentek, de azért nem rossz módja a ládakeresés az elfáradásnak. Volt már olyan téli körutunk, ami hidegebb volt, idén szép az idő és tulajdonképpen enyhe is, bár nyomokban hó takarja a vidéket. A szilveszteri körút megtervezésének egyik baja, hogy sok minden nincs nyitva, frissítőállomásokat zárva találunk, már ha vannak egyáltalán. És a megtalálható ládákhoz egyre többet kell utaznunk. A geocaching egyik szabálya úgy látszik ez: a közelben hamar elfogynak a ládák.

A választás végül az ország keleti csücskére esik, itt még van egy-két körútra való, jól felfűzhető láda. Tizenhárom célponttal készülünk, és idén mindet be is gyűjtjük, az idő is elég és a lendület is kitart. 2016-ban nem is volt még igazi geocaching ámokfutásunk, most bepótoljuk.

Pusztító tűzvész Szatmárököritón (GCPTSZ)

Szélesség N 47° 55,115'
Hosszúság E 22° 30,215'

Magasság: 105 m
Geoláda típusa: Hagyományos geoláda

Az első láda az, amelyet némi megszorítással mondhatunk eredményesnek. Ököritófülpösön megvan a helye, egy régi tűzvész emlékhelye, de maga a láda hiányzik. Más is kereste hiába, így nem erőltetjük, fotókat készítünk, bár a ládát nem jelölik betegnek, és kérjük a rejtőt, fogadja el ezek alapján a megtalálást. A rejtő mostanában nem aktív, nem gondozza elrejtett ládáit, és a honlappal sem foglalkozik, szóval várjuk az elbírálást. Szabály szerint ha harminc napig nem reagál, az egyesületi logbíró hivatalból magához vonja a döntést. Szóval legkésőbb akkor lesz majd eredmény. Azért tényleg ez az egyik nagy baja a játéknak: a rejtők lelkesek, rejtenek egy csomó ládát, jó messze gyakran a lakóhelyüktől, aztán amikor a lelkesedés megcsappan, a ládák karbantartás hiányában lerongyolódnak, eltűnnek. Aztán a rejtő már azzal sem foglalkozik, hogy betegre állítsa, és jönnek a keresők, akik csalódnak. Az egyesület megoldása az ilyen esetekre az elhanyagolt ládák adoptálása, de azért ez meglehetősen nehézkesen megy. Talán fontosabb lenne a rejtők kitartása és talán önmérséklete.

Porcsalmai séta (GCPOSE)

Szélesség N 47° 53,231'
Hosszúság E 22° 33,697'

Magasság: 113 m
Geoláda típusa: Multi geoláda (1H+1V)

Porcsalma ládája egy falusi séta lenne, de mi inkább kocsival járjuk be, olyan nagyon érdekes látnivalót így sem hagyunk ki. De a sétához azért hideg van. Az első megálló egy kis park, a tuják között turkálunk a mostanában egyre divatosabb kis felakasztott csőládáért, aztán a templom előtt leolvassuk az emlékmű táblájáról a jelszó részletét. Fotózunk és megyünk tovább.

Csenger középkori temploma (GCCSKT)

Szélesség N 47° 50,160'
Hosszúság E 22° 40,993'

Magasság: 109 m
Geoláda típusa: Hagyományos geoláda

Csenger a körút legnagyobb települése. Főterén pizzériákat mutat a térkép, reméljük, hogy itt majd átmelegedhetünk, ehetünk és ihatunk, na meg mosdót is találunk. Hát szilveszterkor nem. A pizzériák zárva, a felirat szerint készülnek az ünnepi vendégekre, a megrendelt hidegtálakat lehet esetleg átvenni, telefonos egyeztetéssel. Úgyhogy marad a ládakeresés. A templomot körüljárjuk, a főtér nem nagy, de érdekes, régi és újabb impozáns épületek, persze mind zárva, a hatalmas könyvtár is. A láda megtalálását botanikai vita nehezíti, nem értünk egyet a rejtő meghatározásával. Agavé bokrot ír, de ahol végül a láda van, az biztosan nem az. Van pár agavé, de messzebb, nyilvános helyen. Ami a ládát rejti az nem is bokor. De végül a rutinos szem kiszúrja a rejteket takaró követ és megtaláljuk amit kerestünk.

Beugrunk a boltba, szerencsére nyitva és frissen sült olivás stanglit eszünk, kávézunk az automatából, szóval azért frissülünk. Még lottóznánk is, de olyan sokan akarnak előttünk szerencsét próbálni, hogy inkább elhalasztjuk.

Az elhagyott falu - Nagygéc (GCNGCT)

Szélesség N 47° 50,878'
Hosszúság E 22° 44,616'

Magasság: 121 m
Geoláda típusa: Hagyományos geoláda

A következő megálló Nagygéc, mely elhagyott faluvá a hetvenes évek egyik nagy árvizekor lett. A készülődés közben olvasunk a történetről a láda adatlapján, és tényleg elhagyott helyre készülünk.

Mekkora tévedés!

A helyen komoly változások, emlékhely, látogatóközpont, határrevízió, Nagymagyarország-romantika. És a fogadóközpontban ügyelet, tehát mindent megnézhetünk, illetve egy kedves hölgy mindent megmutat nekünk. A látogatóközpontban mosdó is van, szerencse és hála...

Aztán van itt még vetítőhelység, előadótér, a szomszédos épületben kis kiállítás a környék történelméről, történelmi családjairól (köztük Haynau, ki gondolta volna...) képek az árvízről, helikopteres mentésről, minden érdekes. Van némi ősmagyar misztika, a ház tájolása állítólag jelentős, a fények mozgása meghatározott, bár ezt később nehezen dolgozzuk fel, mert egy kör alakú épület, melyen minden irányban van ablak, miképpen lehet vajon égtájakhoz tájolva. Lenne még benne lézer, ami az égre vetít, ha valaki meghal (ezt sem értjük pontosan), de a fénysugarat nem engedték a repülés biztonsága miatt. Van az épületek mellett kert, gyümölcsfák a történelmi Magyarország minden szegletéből települések által szponzorálva, komoly táblákkal. Most még csak csemeték, később szerintem túl sűrű lesz a hely. Ha el nem fogy a pénz és a lelkesedés és el nem hanyagolják ezt a helyet is. Van még egy emlékmű, amiben van egy kristály, ami az év egy konkrét napján vetít valami jelentőségteljeset, csak sajnos eddig borult volt az idő, még nem vetített. A földön Nagymagyarország rajza, ez felülről látszik. És látszik, mert van kilátó is. Ez állítólag Kolontárra készült, de ott nem lehetett, ezért ide hozták. Jó időben látható belőle a Kárpátok vonala. Most persze sajnos párás a levegő.

És van még az elhagyott falu kis temploma. Néha használják is, régebben egyetemisták igyekeztek megmenteni az enyészettől, most lett rá pénz is, rendben az ablakok (szépen törik is a fényt, a templom hibátlanul van tájolva, és van is értelme), lefestve a karzat, új az úrasztala. Kék szín a divat a környék reformátusai között, sajnos itt több árnyalat rontja az összhatást, és a festés is néha kérdéseket vet fel. Bibliai motívumok és pogány ősmagyar szimbolika vegyül, láthatóan a művész nagy lelkesedéssel alkotott.

A templom hangulatos, a faluból mellette csak néhány romos ház és egy múzeumként működő magtár áll. Ez utóbbi magánkézben van, most zárva. Nyaranta nagyobb itt a forgalom, a gondnoknő csoportokról és nagy találkozókról mesél, amikor a kitelepítettek és leszármazottaik összegyülekeznek a régi faluban. Ma mi voltunk a látogatók, de legalább nem várt hiába. Végül elbúcsúzunk tőle és Fülestől, az őrkutyától, aki láthatóan nagyon otthon van, és bár először tartott némi távolságot, aztán hamar összebarátkozott velünk.

Szamosbecs Református temploma (GCSZAM)

Szélesség N 47° 51,685'
Hosszúság E 22° 41,210'

Magasság: 119 m
Geoláda típusa: Hagyományos geoláda

A megtervezett körút nem nagy távolságot ölel fel, pár kilométerenként következik az aktuális megálló. Szamosbecs is közel van, nem is gondoljuk, hogy sokáig kellene itt keresnünk a ládát. A környéken egyébként rengeteg az árpádkori templom, egy rejtő gondosan végigjárta és végigrejtette a környékbeli falvak templomait, így semmi érdekes nem kerülheti el az érdeklődők figyelmét.

Azonban itt a körút második nehéz találata. A templomon körben kavicsos borítás (egyébként errefelé ez divatos, sok más templomnál is találkozunk a megoldással), és a feladat egy pici doboz megtalálása lenne, kövek alatt. De milliószámra hevernek a kövek, keresünk egy ideig, aztán feladjuk. Fényképet készítünk, azzal kérjük a találat igazolását, és a rejtő ezt hamar el is fogadja.

Árpád-kori templom, Szamostatárfalva (GCSZTF)

Szélesség N 47° 52,451'
Hosszúság E 22° 39,924'

Magasság: 116 m
Geoláda típusa: Hagyományos geoláda

Kezd az útvonal bonyolódni, a térkép szerint létező utak néha a valóságban nincsenek meg vagy járhatatlanok, most kiváló aszfalt köti össze a szomszédos falvak szélső utcáit. Menet közben másokkal is találkozunk, akik szintén hobbijukkal zárják az óévet: vadászok jönnek szembe. Jól és kevésbé jól nevelt vizslák élvezik a munkát, láthatósági nyakörvekben, gazdáik fegyverekkel, terepjáró fácánokkal és nyulakkal megrakva. A vadászat nem a mi sportunk.

Csegöld, Görög katolikus középkori templom (GCGKKT)

Szélesség N 47° 53,964'
Hosszúság E 22° 40,998'

Magasság: 117 m
Geoláda típusa: Hagyományos geoláda

A láda egy kis gyalogoshíd alatt várja a megtalálókat, mivel nincs forgalom, nyugodtan ereszkedünk alá, a vízmosás most éppen száraz árkába. Tétovázunk, merre kellene továbbmenni, de visszatalálunk az útvonalunkra.

Szamossályi ferde tornyú temploma (GCSZST)

Szélesség N 47° 54,345'
Hosszúság E 22° 36,429'

Magasság: 113 m
Geoláda típusa: Hagyományos geoláda

Közeledve a Szamoshoz felmerül, hogy el kellene kerülni a közeli, de télen nyilván nem működő kompot. Végül sikerül, nem is lesz a dolog igazán izgalmas. A ferde tornyú templom tornya tényleg ferde, miért kellene Olaszországba utazni ilyen csodáért? A ládát itt is bokor őrzi, a templom mellett. Látunk egy macskát is, éppen sikeres vadászata áldozatát viszi előlünk biztonságos helyre.

Hermánszeg, Református templom és fa-harangláb (GCRTFH)

Szélesség N 47° 54,193'
Hosszúság E 22° 37,458'

Magasság: 116 m
Geoláda típusa: Hagyományos geoláda

Itt már tényleg találkozunk az elnéptelenedő települések szegénységével. Hermánszeg utcáit járva látjuk, hogy azok bizony egyformán elhanyagoltak, itt már nem csak a településszéli utcák a leromlottak.

A kis haranglábban találjuk meg a ládát, a templomon pedig ismét látjuk a kék festést.

Gyügye Európa Nostra-díjas középkori temploma (GCKTGY)

Szélesség N 47° 55,317'
Hosszúság E 22° 33,885'

Magasság: 115 m
Geoláda típusa: Hagyományos geoláda

A láda a templom mögött, elhagyva a falut, a töltés menti bokorban várakozik. Itt már mulatunk azon, hogy a rejtő a leírásban külön hangsúlyozza a dobozok mind a négy fülének gondos visszazárását. Ez a láda például éppen törött, beázott és befagyott, így négy füle visszazárhatatlan. Logunkban üzenünk a rejtőnek, talán gondjaiba veszi a sérült rejtést.

A templomnál nem is járunk, az utunk elfordít bennünket a következő rejtéshez.

Falu Végén Kurta Kocsma (GCFvkk)

Szélesség N 47° 58,221'
Hosszúság E 22° 27,359'

Magasság: 108 m
Geoláda típusa: Hagyományos geoláda

Itt már ismét időszerű lenne egy frissítőállomás, kezdünk sietni, zárul a kör. Tunyogmatolcs már egyszer szerepelt a próbálkozásaink között, akkor egy kitartó mugli család akadályozta meg az eredményes keresést, és inkább feladtuk, nem akartuk elárulni a játékunkat, kockáztatni a láda biztonságát.

Most találhatnánk pótjelszót is, de mivel senki nincs a közelben, és nincs meg a pótjelszó, megkeressük a ládát, illetve apró hengert, ezúttal fa üregében, a vízparton, ahol állítólag egykor Petőfi kurta kocsmája állt.

Kocsordi Unitárius templom (GCKOUN)

Szélesség N 47° 56,320'
Hosszúság E 22° 22,873'

Magasság: 115 m
Geoláda típusa: Hagyományos geoláda

Utolsó előtti láda, a templomkert zárva. Átmászni nem szertnénk, ezért itt is a pótjelszót rejtő apró hengert keressük a templom mögötti utca örökzöldjeinek ágai között. Pár szúrás és némi kutakodás árán megtaláljuk.

Magyarország Első Közvilágítása (GCMEKO)

Szélesség N 47° 57,043'
Hosszúság E 22° 19,675'

Magasság: 105 m
Geoláda típusa: Hagyományos geoláda

Mátészalkán is jártunk már, akkor a múzeum ládájával gyűlt meg a bajunk és a közvilágítás emlékhely valahogy kimaradt. Most megkeressük, az első villamosított ház, melyet egy molnár saját malmáról üzemeltetve alakított ki, és amelyhez egy közvilágítást is szolgáltató villanyoszlop is tartozott, érdekes. Persze nem vagyunk biztosak a történet igazságába, lehetséges, hogy az első nem is az első, de az oszlop megvan, a pontot begyűjtjük. Örökzöld bokor ágai között rejtőző pici hengerből.

És frissítünk is a mátészalkai Tesco-ban, melyet már könnyen találunk meg. Innen aztán már indulhatunk haza. Ránkesteledik, és a gps hihetetlen bakikkal navigál. Ha hallgatunk rá, mindig eltévedünk. Ez egy ilyen út, jobb nem figyelni rá, egészen eszement javaslatai vannak. Végül inkább már csak a tréfa miatt hagyjuk bekapcsolva, és azzal kínozzuk, hogy a jól ismert úton megyünk haza, míg ő kétségbeesetten ragaszkodik a marhaságaihoz.

Út közben családi telefonok, otthon lencse és sült tök, remek zárása az évnek a geocaching.

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.